Influencers ετών... 5! Τα GRWM βίντεο ανήλικων παιδιών που έγιναν μόδα στο TikTok και οι επιπτώσεις τους

Influencers ετών... 5! Τα GRWM βίντεο ανήλικων παιδιών που έγιναν μόδα στο TikTok και οι επιπτώσεις τους
Photo by Kyoshi Reyes on Unsplash
Διαστάσεις -και εκατομμύρια followers- παίρνει το φαινόμενο παιδιά ακόμα και νηπιαγωγείου να κάνουν βίντεο που δείχνουν πώς μακιγιάρονται

Όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις λαμβάνει το νέο φαινόμενο της εποχής παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού να ανεβάζουν video ομορφιάς τύπου GRWM (Get Ready with me) στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπου δείχνουν το μακιγιάζ που κάνουν λίγο πριν πάνε σχολείο.

Η μόδα, που ξεκίνησε φυσικά από το TikTok, έχει εξαπλωθεί σε ολόκληρο τον κόσμο, με beauty influencers ετών… ακόμα και κάτω των 10 να προμηθεύονται ακόμα και «Emergency kit» για το σχολείο, που περιλαμβάνει καλλυντικά και είδη περιποίησης.

Χαρακτηριστικό είναι το παρακάτω παράδειγμα κοριτσιού 5 ετών που μακιγιάρεται και με ύφος αλλά και εξοικείωση επαγγελματία και μάλιστα με την επίβλεψη και ενθάρρυνση της μαμάς της.

@evieandceairaa I can’t believe kindergarten is almost over!! #grwm#grwmforschool ♬ Bartender - Lady A

@haleigh.booth The hair flips are at an all time high. 😂 #grwm #makeuproutine #funny ♬ So Much Happiness - Lux-Inspira

Και έχουμε και ελληνικό παράδειγμα.

«Χάνουν την παιδική τους ηλικία» και την παιδικότητά τους

Στο θέμα αναφέρθηκε και η εκπομπή Buongiorno που ζήτησε την γνώμη της ψυχολο΄γου Φρόσως Φωτεινάκη.

«Μας σοκάρει η εικόνα αυτή. Μας σοκάρει ότι πια δεν υπάρχει παιδική ηλικία, τα παιδιά από νήπια μεταβαίνουν απευθείας στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή. Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά σήμερα, λόγω των ερεθισμάτων που λαμβάνουν ιδιαίτερα από το διαδίκτυο, χάνουν την παιδική τους ηλικία.

Φυσικά και είναι εντάξει να παίξουμε με το μακιγιάζ. Είναι διαφορετικό να μουτζουρωθώ με τα παιδιά μου και να παίξουμε με τα βαφτικά μας και είναι αλλιώς να στήσουμε μία οθόνη για να γίνουμε θέαμα με κοινό. Το όριο μπαίνει στο για ποιον λόγο κάνω κάτι. Το ουσιαστικό είναι να μεγαλώνουμε τα παιδιά μας καταλαβαίνοντας ότι η αξία τους δεν έχει να κάνει με την εικόνα τους» ήταν τα λόγια της.

Οι ψυχολογικές αλλά και οι δερματικές επιπτώσεις του φαινομένου

Και πράγματι η έντονη ανησυχία των ειδικών έχει να κάνει με το γεγονός ότι όταν ανεβαίνουν τέτοια βίντεο στο διαδίκτυο, το παιδί εκτίθεται σε σχόλια και σε κοινά που δεν είναι πάντα ασφαλή. Υπάρχει κίνδυνος διαδικτυακής παρενόχλησης ή εκμετάλλευσης.

Επιπλέον, τα καλλυντικά μπορεί να σπρώχνουν τα παιδιά σε πρότυπα εμφάνισης ενηλίκων πολύ νωρίς, με έμφαση στην εικόνα αντί στο παιχνίδι, χάνοντας έτσι την παιδικότητά τους.

Οι ειδικοί εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με το πώς τα GRWM βίντεο μπορεί να ενισχύουν μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς σε νεαρή ηλικία, κάνοντας τα παιδιά επιρρεπή σε ανασφάλεια ή ως προς την εικόνα του σώματος. Ψυχολόγοι αναφέρουν ότι τα παιδιά μπορεί να αισθάνονται πίεση να “διορθώσουν” κάτι που θεωρούν ότι δεν είναι τέλειο, ακόμα και αν δεν υπάρχει πρόβλημα. Αυτό μπορεί να επηρεάσει την αυτοεκτίμησή τους.

Ουσιαστικά, το ζήτημα δεν είναι το ίδιο το μακιγιάζ, αλλά η δημόσια ανάρτηση και οι κοινωνικές και ψυχολογικές επιπτώσεις.

Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι πολλά καλλυντικά δεν είναι σχεδιασμένα για παιδικό δέρμα και μπορεί να προκαλέσουν αλλεργίες ή ερεθισμούς.

Η Βρετανική Ένωση Δερματολόγων προειδοποιεί ότι πολλοί παράγοντες που χρησιμοποιούνται σε skincare προϊόντα (π.χ. οξέα απολέπισης, retinol) είναι μη κατάλληλοι για μικρότερα παιδιά, επειδή το δέρμα τους είναι πιο ευαίσθητο και ο επιδερμικός φραγμός (skin barrier) δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως.

Ο δερματολόγος Danilo Del Campo επισημαίνει ότι ορισμένα προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε τέτοια βίντεο περιέχουν “συνιστώσες που δεν είναι κατάλληλες για νεανική επιδερμίδα”. Επίσης, αναφέρει ότι τα παιδιά/έφηβοι βλέπουν αυτούς τους «skin influencers» σαν ειδικούς, χωρίς να γνωρίζουν τα ρίσκα.

Μελέτη του Northwestern University εξέτασε GRWM / skincare βίντεο στο TikTok από προφίλ 13χρονων. Βρήκαν ότι πολλά από αυτά τα βίντεο έχουν αρκετά ενεργά συστατικά (active ingredients) που μπορεί να ερεθίσουν το δέρμα, να προκαλέσουν αλλεργίες ή άλλες αντιδράσεις, ειδικά όταν συνδυάζονται.

Η ίδια μελέτη υπογραμμίζει ότι τα routines των προϊόντων πολλές φορές είναι κοστοβόρα, και δεν υπάρχει επαρκής έμφαση στην προστασία από τον ήλιο (sunscreen), κάτι που πολλοί ειδικοί βρίσκουν ανησυχητικό.

Χριστούγεννα κάθε μέρα

Mια Ελληνοαμερικανίδα σκηνοθέτης πα΄ντως, η Φαίη Τσάκας κατέγραψε σε ταινία μικρού μήκους όλη την τρέλα των γονιών που βάζουν τα παιδια΄ τους στη λογική αυτών των βίντεο. Το ντοκιμαντέρ Χριστούγενα κάθε μέρα ανέβηκε στην στήλη των απόψεων των Νew York Times.

«H Πέιτον και η Λάιλα, 11 και 12 ετών, ξυπνούν στις 6 το πρωί. Προτού πάνε στο σχολείο κάνουν ένα βίντεο GRWM*, στο οποίο δείχνουν τα καλλυντικά που χρησιμοποιούν και τα ρούχα που φοράνε. Ποζάρουν για κάποιες φωτογραφίες, τις οποίες θα επεξεργάζεται η μητέρα τους όσο εκείνες είναι στο μάθημα. Χρειάζεται διαρκές περιεχόμενο ο λογαριασμός τους. Είναι μια δουλειά πλήρους απασχόλησης η διαχείρισή του. Εκείνη είναι που πρέπει να απαντήσει στα μηνύματα λατρείας που λαμβάνουν.

Βλέπω μια προσπάθεια των γονιών να βγουν από τα σημερινά αδιέξοδα της αμερικανικής οικονομίας, να δώσουν στα παιδιά τους καλύτερες ευκαιρίες. Τα φοιτητικά δάνεια ξεπερνούν σε μέγεθος το ιδιωτικό χρέος σε πιστωτικές κάρτες. Τα πράγματα είναι παρά πολύ δύσκολα για τους νέους ανθρώπους στην Αμερική, η μεσαία τάξη έχει συρρικνωθεί. Ισως βλέπουν το επάγγελμα του influencer ως μια λύση για να αποφευχθεί το ασφυκτικό ωράριο 9 π.μ.-5 μ.μ.» δήλωσε η σκηνοθέτιδα το 2024 στην Καθημερινή και την Ξένια Κουναλάκη.





Τελευταία τροποποίηση στις 19.09.2025 - 16:03