Οι σύγχρονοι χώροι δουλειάς μπορεί να μοιάζουν και να φαίνονται πολύ διαφορετικοί από τα άκαμπτα, γεμάτα κοστούμια και γραβάτες γραφεία των περασμένων δεκαετιών. Όχι όλοι βέβαια αλλά αρκετοί χώροι μπορεί να σε υποδεχθούν με χαλαρά πουφ αντί για αυστηρά γραφεία με διαχωριστικά, τα meetings να γίνονται μέσω βιντεοκλήσης αντί σε αίθουσες συνεδριάσεων και το ντύσιμο να είναι πιο καθημερινό αντί για φούστα-μπλούζα και τακούνια.
Αλλά όσο χαλαρή κι αν είναι η ατμόσφαιρα σε κάθε χώρο εργασίας, ένα πράγμα παραμένει ίδιο και απαράλλαχτο: υπάρχουν όρια.
Αυτά τα όρια δεν υπάρχουν για τα μάτια του κόσμου. Βρίσκονται εκεί για να διατηρούν το κλίμα επαγγελματικό, παραγωγικό και ευχάριστο για όλους.
Κάποιοι κανόνες είναι προφανείς—όπως το να μην... βρίζεις—άλλοι όμως είναι πιο λεπτοί. Αν τους παραβιάζεις συχνά, σύντομα θα βρεθείς σε σύσκεψη γιατί κάτι δεν πάει καλά ή στο γραφείο του διευθυντή για «κουβεντούλα».
Ιδού λοιπόν 18 πράγματα που οι επαγγελματίες HR συμβουλεύουν να αποφύγεις. Μερικά φαίνονται αθώα, αλλά το καθένα μπορεί να δημιουργήσει δράματα, εντάσεις ή και να σε οδηγήσει σε επαγγελματικούς μπελάδες.
1. Κουτσομπολιό για συναδέλφους
Ξεκινάει αθώα με ένα «Άκουσες τι έγινε με…;» αλλά εξαπλώνεται σαν τη μυρωδιά του καφέ το πρωί—γρήγορα και παντού. Το κουτσομπολιό διαστρεβλώνεται, γίνεται φήμη και βλάπτει φήμες και σχέσεις. Ακόμα κι αν γίνεται εκτός δουλειάς, πάντα επιστρέφει στο γραφείο.
Καλύτερη επιλογή: Κράτησε τις συζητήσεις επαγγελματικές ή ρώτησε ευθέως το άτομο με σεβασμό.
2. Υπερβολικό μοίρασμα προσωπικών προβλημάτων
Όλοι έχουμε προσωπική ζωή, και λίγη εκτόνωση είναι φυσιολογική. Αλλά το να φορτώνεις συνεχώς συναδέλφους με προβλήματα σχέσεων, οικογενειακά ή οικονομικά μπορεί να τους κουράσει.
Καλύτερη επιλογή: Μοιράσου επιλεκτικά. Χτίσε φιλίες στη δουλειά, αλλά κράτα τα πιο βαθιά θέματα για κοντινούς φίλους ή ειδικούς.
3. Να διεκπεραιώνεις δικές σου δουλειές την ώρα εργασίας
Το ίντερνετ διευκολύνει το multitasking, αλλά αν χρησιμοποιείς τον χρόνο της δουλειάς για το προσωπικό σου brand ή για να παραγγείλεις από το σούπερ μάρκετ, ρισκάρεις. Οι εργοδότες το καταλαβαίνουν γρήγορα. Άλλωστε ένας Μεγάλος Αδελφός είναι παντού εγκατεστημένος πλέον
Καλύτερη επιλογή: Κράτα τα προσωπικά projects εκτός ωραρίου ή ζήτα έγκριση ή έστω κάνε τα επείγοντα στο διάλειμμά σου.
4. Φλερτ στο γραφείο
Τα φλερτ μπορεί να συμβούν, αλλά είναι επικίνδυνα. Αυτό που νομίζεις αθώο μπορεί να εκληφθεί ως ανεπιθύμητη προσέγγιση ή ακόμα χειρότερα να καταλήξει τόσο άσχημα που να μην μπορείς πλέον να δουλέψεις στον ίδιο χώρο με το άτομο που φλέρταρες.
Καλύτερη επιλογή: Διατήρησε τον σεβασμό και τον επαγγελματισμό. Αν υπάρχει αμοιβαίο ενδιαφέρον, χειρίσου το ιδιωτικά.
5. Έλλειψη σεβασμού στους κοινόχρηστους χώρους
Βρόμικα πιάτα, ξεχασμένα φαγητά στο ψυγείο, κατάχρηση κοινών πόρων ή ακόμα και κλοπές δημιουργούν κακή εικόνα.
Καλύτερη επιλογή: Καθάριζε μετά τη χρήση π.χ. της κουζίνας και σεβάσου τους άλλους.
6. Παράπονα για τη δουλειά online
Μπορεί να νιώθεις «ασφαλής» στα social, αλλά τα screenshots κυκλοφορούν. Ακόμα κι ένα σαρκαστικό σχόλιο μπορεί να γυρίσει πίσω.
Καλύτερη επιλογή: Αν πρέπει να εκτονωθείς, κάν’ το offline με άτομο εμπιστοσύνης.
7. Οικειοποίηση δουλειάς άλλων
Το να παίρνεις τα εύσημα για τη δουλειά άλλων είναι καταστροφικό για την εμπιστοσύνη και την ομάδα και αργά ή γρήγορα θα υπάρξουν δυσμενείς αντιδράσεις. Επίσης όταν κάποιος καρπώνεται κόπο άλλων κάποια στιγμή εκτίθεται όταν δεν μπορεί να φέρει σε πέρας τη δουλειά μόνος του.
Καλύτερη επιλογή: Δίνε δημόσια αναγνώριση.
Freepik
8. Ψέματα στο βιογραφικό ή για δεξιότητες
Μπορεί να σε βοηθήσει να προσληφθείς, αλλά θα αποκαλυφθεί.
Καλύτερη επιλογή: Ειλικρίνεια για τις ικανότητες.
9. Να πηγαίνεις στη δουλειά άρρωστος χωρίς προειδοποίηση
Δεν δείχνεις αφοσίωση, αλλά θέτεις σε κίνδυνο τους άλλους.
Καλύτερη επιλογή: Μείνε σπίτι και ενημέρωσε άμεσα.
10. Αγνόηση εταιρικών πολιτικών
Το «Δεν ήξερα» δεν είναι δικαιολογία.
Καλύτερη επιλογή: Διάβασε τουλάχιστον τα βασικά.
11. Υπερβολές σε εταιρικές εκδηλώσεις
Το αλκοόλ χαλαρώνει, αλλά μπορεί να φέρει μπελάδες.
Καλύτερη επιλογή: Απόλαυσε με μέτρο.
Freepik
12. Αποφυγή ευθυνών
Η ομάδα βασίζεται σε εσένα. Αν εξαφανιστείς, φαίνεται.
Καλύτερη επιλογή: Ενημέρωσε νωρίς αν πιέζεσαι.
13. Συζητήσεις για πολιτική
Μπορούν να γίνουν γρήγορα τοξικές ή να αποκαλυφθούν πράγματα που δεν πρέπει και μετά να υπάρχει μόνιμη καχυποψία στην ομάδα ή ακόμα και κόντρες.
Καλύτερη επιλογή: Απόφυγέ τες στο χώρο εργασίας.
14. Ακατάλληλο ντύσιμο
Χαλαρό dress code δεν σημαίνει πήγαινε στο γραφείο με τις πιτζάμες.
Καλύτερη επιλογή: Ντύσου άνετα αλλά επαγγελματικά, δηλαδή περιποιημένα.
15. Επιθετικός τόνος ή γλώσσα
Ακόμα και ένα κοφτό email μπορεί να παρερμηνευτεί.
Καλύτερη επιλογή: Χρησιμοποίησε καθαρή, ευγενική επικοινωνία.
16. Νοητική αποστασιοποίηση
Αν πάψεις να συμμετέχεις, όλοι το καταλαβαίνουν.
Καλύτερη επιλογή: Αν νιώθεις αποσυνδεδεμένος, αντιμετώπισε το άμεσα.
17. Μόνιμη αρνητικότητα και γκρίνια για το παραμικρό
Η συνεχής γκρίνια μειώνει το ηθικό. Και όχι μόνο. Κάποια στιγμή μπορεί να επιφέρει ακόμα και ψυχολογική ανισορροπία σε μία ομάδα όταν κάποιος συνεχώς είναι αρνητικός.
Καλύτερη επιλογή: Εξέφρασε τα παράπονά σου, αλλά κράτησε και θετική στάση.
18. Έλλειψη βασικών κανόνων ευγενείας
Η ευγένεια ανοίγει πόρτες λένε οι παλιοί αλλά και βάζει πολύ όμορφα όρια στις επαγγελματικές σχέσεις.
Καλύτερη επιλογή: Δείξε ευγένεια, δεν κοστίζει τίποτα αλλά αποδίδει πολλά.