Τι λέει η επιστήμη της έλξης για την πρώτη ματιά;

26.09.2025
Τι λέει η επιστήμη της έλξης για την πρώτη ματιά;
freepick
Πώς αποφασίζουμε αν ένα πρόσωπο είναι ελκυστικό;

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The Laryngoscope εξετάζει επιστημονικά πώς κρίνουμε την ομορφιά ενός προσώπου. Ερευνητές από τη Mayo Clinic παρακολούθησαν πού επικεντρώνονται τα βλέμματα των ανθρώπων όταν βλέπουν για πρώτη φορά ένα πρόσωπο, και τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα.

40 ουδέτερα πρόσωπα για ανάλυση

Η μελέτη περιλάμβανε 154 συμμετέχοντες, οι οποίοι είδαν 40 εικόνες ανδρικών και γυναικείων προσώπων από διάφορες εθνοτικές ομάδες. Κάθε πορτρέτο είχε ουδέτερη έκφραση και χωρίς καμία επεξεργασία. Ανάλογα με την ομάδα στην οποία ανήκαν, οι συμμετέχοντες βαθμολογούσαν την ελκυστικότητα, έψαχναν για ενδείξεις μακιγιάζ ή απλώς παρατηρούσαν ελεύθερα.

Χρησιμοποιώντας λογισμικό παρακολούθησης ματιών, οι ερευνητές κατέγραψαν πόσο χρόνο κοίταζε κάθε συμμετέχων διαφορετικά μέρη του προσώπου: μάτια, μύτη, στόμα, μαλλιά, σαγόνι κ.ά.

Το αποτέλεσμα; Όλες οι ομάδες επικεντρώθηκαν κυρίως στο «κεντρικό τρίγωνο» του προσώπου, μάτια, μύτη και στόμα, επιβεβαιώνοντας προηγούμενες έρευνες. Ωστόσο, όσοι βαθμολογούσαν την ελκυστικότητα είχαν πιο εστιασμένο βλέμμα.

Άνδρες και γυναίκες κοιτούν διαφορετικά πράγματα

Συγκρίνοντας τις κινήσεις των ματιών με τις βαθμολογίες ελκυστικότητας, προέκυψαν μοτίβα. Όσο πιο ελκυστικό θεωρείτο ένα πρόσωπο, τόσο περισσότερο επικεντρώνονταν οι συμμετέχοντες στο τρίγωνο του προσώπου, καθώς και στο στόμα και τα μαλλιά. Αλλά υπήρχαν διαφορές ανάμεσα στα φύλα:

  • Οι άνδρες επικεντρώνονταν κυρίως στο στόμα των γυναικών.

  • Οι γυναίκες παρατηρούσαν περισσότερο τα μάτια και τα μαλλιά των ανδρών.

Αυτό συμφωνεί με παλαιότερες θεωρίες: οι άνδρες ελκύονται από σημάδια νεότητας και γονιμότητας, ενώ οι γυναίκες μπορεί να δίνουν έμφαση σε δείκτες όπως η κατάσταση ή η φροντίδα της εμφάνισης.

Και όταν δεν υπάρχει έλξη;

Ενδιαφέρον είναι ότι για πρόσωπα που θεωρούνταν μη ελκυστικά, τα βλέμματα συχνά απομακρύνονταν από τα κύρια χαρακτηριστικά και κατευθύνονταν στο μέτωπο ή τον λαιμό. Όταν κάτι φαίνεται «λάθος», τα μάτια στρέφονται μακριά από τα βασικά σημεία.

Χρήσιμα και πέρα από τη ρομαντική έλξη

Τα ευρήματα δεν αφορούν μόνο τον έρωτα, είναι χρήσιμα και στην αισθητική ιατρική. Η γνώση των περιοχών που τραβούν το βλέμμα μπορεί να καθοδηγήσει διακριτικές αλλαγές για μέγιστο οπτικό αποτέλεσμα.

Ωστόσο, η μελέτη έχει περιορισμούς. Τα πρόσωπα ήταν στατικά, όχι σε πραγματικές αλληλεπιδράσεις, και δεν αναλύθηκαν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως το σχήμα των ματιών ή η συμμετρία του προσώπου, που επίσης επηρεάζουν την ελκυστικότητα. Παρά τη διαφορετική ομάδα συμμετεχόντων, η πολιτισμική προέλευση και οι προσωπικές εμπειρίες επηρεάζουν την αντίληψη της ομορφιάς.

Το επόμενο βήμα θα ήταν να εξεταστούν δυναμικές εκφράσεις ή βίντεο-αλληλεπιδράσεις, ιδανικά σε πραγματικά περιβάλλοντα. Παρόμοιες μελέτες έχουν γίνει σε εφαρμογές γνωριμιών, αλλά ήρθε η ώρα να φέρουμε αυτή την επιστήμη και στις προσωπικές συναντήσεις.