Ως μια μεγάλη δύναμη του Χόλιγουντ, η οικογένεια Kardashian συγκαταλέγεται στις πιο επιδραστικές και πολυσυζητημένες οικογένειες στον κόσμο. Δεν είναι λοιπόν έκπληξη το γεγονός ότι οι πέντε αδελφές συχνά κοσμούν εξώφυλλα περιοδικών και εμπλέκονται σε αντιπαραθέσεις. Αυτή τη φορά, ωστόσο, δεν είναι η Kylie ή η Khloé που κάνουν τίτλους, αλλά η North West, η μεγαλύτερη κόρη της Kim Kardashian. Μόλις 12 ετών, εμφανίστηκε στο Instagram με ένα εντυπωσιακό μακιγιάζ που προκάλεσε συζητήσεις.
Γιατί τα φρύδια της North West προκαλούν τόσο έντονο θέμα;
Μια XXL μπλε περούκα, περιποιημένα νύχια με piercings, μακιγιάζ σε ολόκληρο το πρόσωπο, δύσκολα μπορεί κανείς να πιστέψει ότι η North West, κόρη της Kim Kardashian και του Kanye West, είναι μόνο 12 ετών. Στο TikTok, η νεαρότερη της οικογένειας πρόσφατα παρουσίασε ένα εξαιρετικά φανταχτερό μακιγιάζ, με αποχρωματισμένα φρύδια, τον πρωταγωνιστή της εμφάνισης. Παρότι τα φρύδια αυτά έχουν προκαλέσει αναστάτωση στον κόσμο της ομορφιάς, η συζήτηση πηγαίνει πολύ πιο βαθιά.
Η αποχρωμάτιση των φρυδιών με ισχυρά προϊόντα είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου, στην πραγματικότητα, οι επαναλαμβανόμενες εμφανίσεις με μακιγιάζ και η χρήση προϊόντων ακατάλληλων για ανώριμο δέρμα τροφοδοτούν τις ανησυχίες στο διαδίκτυο. Ο πυρήνας του ζητήματος είναι, πότε τα παιδιά σταματούν να είναι παιδιά;
Τα Sephora Kids, η ρίζα του προβλήματος
Η North West είναι μόνο ένα παράδειγμα ανάμεσα στα πολλά Sephora Kids που πολλαπλασιάζονται online. Μια γρήγορη αναζήτηση στο TikTok αποκαλύπτει αμέτρητα βίντεο αφιερωμένα σε αυτό το φαινόμενο. Ηλικίας 6 έως 14 ετών, αυτά τα Sephora Kids σκηνοθετούν επισκέψεις σε καταστήματα ομορφιάς, καταγράφοντας τα ψώνια τους σε προϊόντα περιποίησης και μακιγιάζ. Το πρόβλημα; Αυτές οι σκηνές δεν είναι καθόλου σκηνοθετημένες, τα προϊόντα χρησιμοποιούνται πραγματικά.
@kimandnorth @Kim Kardashian ♬ how u feel? - Destroy Lonely
Αυτή είναι μια ανησυχητική κατάσταση, καθώς τα προϊόντα αυτά περιέχουν ισχυρές δραστικές ουσίες και σκληρές φόρμουλες, ιδιαίτερα επιθετικές για ακόμα ευαίσθητο δέρμα. Στο Rocky Vista University School of Medicine στο Ντένβερ, πολλοί γιατροί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: «Είναι απαραίτητο η ιατρική κοινότητα να εκπαιδεύσει γονείς, φροντιστές και παιδιά σχετικά με τη σωστή και ασφαλή χρήση προϊόντων περιποίησης. Η εκπαίδευση πρέπει να τονίζει τη σημασία της δοκιμής νέων προϊόντων για πιθανούς αλλεργικούς ερεθισμούς και να προτρέπει στη χρήση φόρμουλων ειδικά σχεδιασμένων για παιδιά ή ευαίσθητο δέρμα».
Πέρα από τους κινδύνους για το δέρμα, οι επαγγελματίες υγείας προειδοποιούν και για τις ψυχολογικές συνέπειες: «Εκτός από δερματολογικά προβλήματα, η ψυχολογική επίπτωση της πρώιμης έκθεσης σε πρότυπα ομορφιάς αξίζει ιδιαίτερη προσοχή. Η κοινωνική πίεση για χρήση αυτών των προϊόντων από πολύ νεαρή ηλικία, συχνά με την μίμηση influencers στα social media, μπορεί να προωθήσει μη ρεαλιστικά πρότυπα και να βλάψει την αυτοεκτίμηση και την ψυχική υγεία των παιδιών». Εξ ου και η σημασία να επανεκκινήσει η συζήτηση για την ηλικία έκθεσης και την παρουσία μικρών παιδιών στα κοινωνικά δίκτυα.
Μακροχρόνιες σωματικές και ψυχολογικές συνέπειες
Το φαινόμενο Sephora Kids εξηγείται κυρίως από μηχανισμό γενεαλογικής μίμησης. Ενώ οι millennials αντλούσαν έμπνευση από τις αδελφές ή τις μητέρες τους, δανειζόμενοι κραγιόν και τακούνια, η Generation Alpha μοντελοποιεί το στυλ της πάνω στη Generation Z. Με την πάροδο του χρόνου, τα social media έγιναν κεντρικός χώρος κοινωνικοποίησης και αυτοέκφρασης. Από πολύ μικρή ηλικία, πολλά παιδιά εκτίθενται για ώρες σε αυτά, ιδιαίτερα στο TikTok και το Instagram.
Είναι σχεδόν αναπόφευκτο ότι αυτό το περιβάλλον ενισχύει τον μιμητικό αντανακλαστικό, προτρέποντάς τα να αναπαράγουν συμπεριφορές που παρατηρούν online. Αυτή η μίμηση εκδηλώνεται σε πρακτικές ομορφιάς ακατάλληλες για την ηλικία τους, με συνέπειες τόσο σωματικές όσο και ψυχολογικές. Οι γιατροί στο Rocky Vista University το επιβεβαιώνουν: «Η πρώιμη έκθεση σε αυτά τα πρότυπα πιθανώς δημιουργεί μη ρεαλιστικές προσδοκίες για την εμφάνιση, προκαλώντας αίσθημα ανεπάρκειας όταν τα παιδιά δεν ανταποκρίνονται στα πρότυπα των μέσων ενημέρωσης και της διαφήμισης. Μακροπρόθεσμα, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και διαταραχές εικόνας σώματος».
Ποιες είναι οι λύσεις;
Η εκπαίδευση και η πρόληψη είναι τα βασικά εργαλεία για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, σύμφωνα με τους ειδικούς. Είναι απαραίτητο να ευαισθητοποιηθούν οι γονείς για τους κινδύνους χρήσης προϊόντων ομορφιάς από πολύ μικρή ηλικία και για τις συνέπειες στην σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Αυστηρότερη ρύθμιση των social media θα βοηθούσε επίσης στην καλύτερη προστασία των νέων από αυτού του είδους το περιεχόμενο. Σε πολλές χώρες, το ελάχιστο νόμιμο όριο ηλικίας για τη δημιουργία λογαριασμού στα social media είναι τα 16 έτη. Ωστόσο, αυτοί οι κανόνες παρακάμπτονται εύκολα, καθώς η εγγραφή βασίζεται κυρίως στην δήλωση ημερομηνίας γέννησης. Δυστυχώς, η τάση Sephora Kids θα συνεχίσει να προκαλεί αντιπαραθέσεις.
Διαβάστε ακόμα