Μια διακεκριμένη Βραζιλιάνα σχεδιάστρια κοσμημάτων και καθηγήτρια, η Ana Cecília Artiaga, έκανε μία «πρόβλεψη» για την κοσμηματοποιία και πώς θα είναι στο όχι και τόσο μακρινό 2035.
Η σχεδιάστρια με 25ετή πείρα εξήγησε ότι η τεχνολογία θα επηρεάσει τον σχεδιασμό αλλά όχι με τόσο απρόσωπο τρόπο όπως πιθανόν θα φανταζόμασταν. Με άλλα λόγια, η ουσία ενός κοσμήματος, ενός αντικειμένου δηλαδή που έχει διαρκή και προσωπική αξία, δεν θα αλλάξει.
«Περισσότερο από ομορφιά ή αξία, τα κοσμήματα του μέλλοντος θα φέρουν τεχνολογία, συνείδηση και συναίσθημα. Θα είναι προεκτάσεις του σώματος, της ταυτότητας και της μνήμης, συνδεδεμένα με το παρόν και έτοιμα να αλλάζουν μαζί του. Τα κοσμήματα θα ενσωματώνουν αισθητήρες, θα ανταποκρίνονται στην αφή και θα παρακολουθούν το σώμα. Η αισθητική και η λειτουργικότητα θα συγχωνεύονται» εξηγεί.
Αυτά θα είναι τα χαρακτηριστικά των κοσμημάτων σε 10 χρόνια
«Η νοημοσύνη των υλικών, η σύζευξη τεχνολογίας και συμβολισμού, η διευρυμένη συναισθηματική αξία: αυτό είναι το μέλλον της κοσμηματοποιίας» προσθέτει και αναλύει τα χαρακτηριστικά των κοσμημάτων που θα δούμε σε 10 χρόνια ή καλύτερα τα βλέπουμε ήδη σε πολλές περιπτώσεις μεγάλων οίκων.
Έξυπνα κοσμήματα και συναισθηματική σύνδεση
Το «έξυπνο σκουλαρίκι» που ανέπτυξαν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον εστιάζει στην παρακολούθηση της υγείας μέσω θερμικής μέτρησης του λοβού του αυτιού. Εκτός από το ότι καταγράφει ακριβέστερα τη θερμοκρασία (ξεπερνώντας ακόμη και τα smartwatches), μπορεί να παρακολουθεί δείκτες όπως τα επίπεδα στρες, τα διατροφικά πρότυπα, τη σωματική δραστηριότητα και τον ωορρηκτικό κύκλο.
Το μενταγιόν «The Touch Locked» αναπαράγει τον ρυθμό της καρδιάς του αγαπημένου προσώπου, δημιουργώντας μια εμπειρία συναισθηματικής σύνδεσης σε πραγματικό χρόνο, με ένα μικρό LED που οπτικοποιεί τους παλμούς.
Κόσμημα ως «αισθητική πρόθεση» του σώματος
Τα κοσμήματα θα γίνουν αισθητικές προθέσεις, σχεδιασμένα να αλληλεπιδρούν με το σώμα, να τονίζουν χαρακτηριστικά, να αγκαλιάζουν τα οστά. Σαν να αποτελούν μέρος της φυσιολογίας, μια συμβολική πανοπλία.
Θα υπάρχει συγχώνευση οργανικών και γεωμετρικών μορφών — σχήματα που θυμίζουν σταγόνες, πέταλα, φτερά, αλλά σμιλεμένα με χειρουργική ακρίβεια. Αυτό θα είναι άμεσο αποτέλεσμα της χρήσης τεχνολογιών όπως 3D εκτύπωση, σάρωση, μοντελοποίηση CAD και προηγμένη μεταλλουργία. Κομμάτια θα δημιουργούνται σε 3D εκτυπωτές με μοριακή ακρίβεια. Σχήματα αδύνατα σήμερα θα γίνουν κοινά.
Υβρίδια οι σχεδιαστές, χέρι-χέρι με την ΑΙ
Ο επαγγελματίας του κοσμήματος θα είναι υβρίδιο: χρυσοχόος + σχεδιαστής + προγραμματιστής. Θα δημιουργεί με χέρια και αλγορίθμους, με τεχνική και ευαισθησία.
Κοσμήματα θα μπορούν να συν-δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη και να προσαρμόζονται από τον χρήστη σε πραγματικό χρόνο — μοναδικά κομμάτια για μοναδικούς ανθρώπους.
Οι εφαρμογές AI θα είναι όλο και πιο σημαντικές και στη διαδικασία πώλησης, προσφέροντας προσωποποιημένες εμπειρίες που συνδέουν τον καταναλωτή συναισθηματικά με το προϊόν.
Για παράδειγμα, η Cartier λάνσαρε εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας που χρησιμοποιεί την κάμερα του κινητού για να «φορέσει» στον χρήστη υπερρεαλιστικά 3D μοντέλα κοσμημάτων με ακριβή εφέ λάμψης, αντανάκλασης και κίνησης.
Νέα υλικά
Ο χρυσός και τα διαμάντια θα μοιράζονται τη σκηνή με οπτικά γυαλιά, πολυμερή υψηλής απόδοσης, τεχνικές κεραμικές και καινοτόμες μεταλλικές επιστρώσεις.
Τρανό παράδειγμα τα πέταλα της Boucheron από λευκή κεραμική, επεξεργασμένα με μεταλλικά μικροσωματίδια σε υψηλή θερμοκρασία και συνδυασμένα με φυσικές πέτρες όπως αχάτη ή τουρμαλίνες, αποτέλεσμα αιθέριας, φουτουριστικής ομορφιάς.
Τα συνθετικά υλικά θα γίνονται όλο και πιο τεχνολογικά, όλο και πιο κοντά στα φυσικά. Θα φτάσει στιγμή που θα είναι σχεδόν αδύνατο να ξεχωρίσεις το φυσικό από το εργαστηριακό.
Προσαρμοστικότητα & πολυλειτουργικότητα
Κομμάτια που αλλάζουν μορφή ανάλογα με το πλαίσιο: σκουλαρίκια που γίνονται καρφίτσες, μενταγιόν που αλλάζουν σχήμα με την αφή.
Παράδειγμα: το κολιέ «Opalescence» της Boucheron που μετατρέπεται σε broche ή earcuff, φορεμένο και στο Φεστιβάλ Καννών το 2021.
Κοσμήματα-φορείς μνήμης
Τα κοσμήματα θα μπορούν να μεταφέρουν μυστικά μηνύματα και αισθητηριακές μνήμες: φωνή ενός προσώπου, άρωμα ενός τόπου, ήχο μιας ευτυχισμένης ανάμνησης.
Για παράδειγμα το Soundlocket, ένα κόσμημα που κουβαλά ήχους, ζωντανές αναμνήσεις σε μηχανικό μικρό θησαυρό, σαν μουσικό κουτί. Γυρίζεις τη βάση του και απελευθερώνεται ο ήχος: φωνή, γέλιο, ψίθυρος, ήχος της φύσης. Κάτι οικείο, μοναδικό και αιώνιο.
Ηθική & βιωσιμότητα
Πιο πολύ από το σπάνιο, το επιθυμητό θα είναι το ηθικό και βιώσιμο για το περιβάλλον όπως ήδη βλέπουμε στη μόδα και σχεδιαστές όπως η Stella McCartney. Κοσμήματα με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα θα έχουν μεγαλύτερη αξία από τα απλώς εντυπωσιακά.
Παράδειγμα: Ta κοσμήματα Eternal Gold της Prada και δαχτυλίδι Fairmined της Chopard.
Ποια είναι η Ana Cecília Artiaga
Είναι «mineira», δηλαδή από το Minas Gerais, Βραζιλία.
Σπούδασε Design Industrial στην Escola de Design / UEMG (Universidade do Estado de Minas Gerais). Έχει πάνω από 20 χρόνια εμπειρίας στη διαχείριση της δημιουργίας και της παραγωγής κοσμημάτων. Εργάστηκε για μεγάλη βραζιλιάνικη εταιρεία κοσμημάτων (“Vianna Brasil”) για περίπου 11-12 χρόνια, δημιουργώντας συλλογές και επιβλέποντας παραγωγές.
Το 2013 άνοιξε το δικό της γραφείο / εταιρεία: “Ana Cecilia Artiaga Design de Joias LTDA”.
Κύριο χαρακτηριστικό της δουλειάς της είναι η χρήση χρωματιστών πολύτιμων λίθων (gemas coloridas) και η έμφαση σε lapidações diferenciadas — δηλαδή ειδικές ή ξεχωριστές κοπές λίθων.
Έχει συμμετάσχει και έχει κερδίσει βραβεία σε διάφορους διαγωνισμούς σχεδίου κοσμημάτων, όπως του IBGM (Instituto Brasileiro de Gemas e Metais Preciosos), AngloGold Ashanti, Tahitian Pearl Trophy κ.ά.
Το έργο της έχει δημοσιευτεί σε βιβλία και εξειδικευμένα περιοδικά, τόσο στη Βραζιλία όσο και στο εξωτερικό.
Εκτός από την καλλιτεχνική / δημιουργική πλευρά, έχει και εκπαιδευτικό ρόλο: διδάσκει Design de Joias (σχεδιασμό κοσμημάτων) στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα της UEMG, καθώς και σε άλλα θεσμικά πλαίσια (π.χ. SINDIJOIAS / AJOMIG).
Επιπλέον κάνει mentoria / συμβουλευτική για νέους / αρχάριους σχεδιαστές κοσμημάτων, είτε για να αναπτύξουν τις δικές τους συλλογές, να κατανοήσουν την παραγωγή, την τεχνική, το κόστος, την εργονομία κ.ά.